Sök:

Sökresultat:

791 Uppsatser om Humanitär kris - Sida 1 av 53

SAS - Att vÀnda förlust till vinst

Uppsatsen handlar om hur SAS har agerat strategiskt för att ta sig ur tvÄ olika kriser. Vi har studerat och beskrivit den ekonomiska kris de haft under de senaste Ären dÄ flygmarknaden samtidigt har prÀglats av hyperkonkurrens. Dessutom har vi jÀmfört denna kris med den kris företaget hade pÄ 80-talet för att se om det skulle vara möjligt att anvÀnda sig av samma strategiska inriktning under 2000- kris som under 80-talet..

Krisens ontologi och dess konsekvens för strategiska val

En sammanfattning av uppsatsen pÄ maximalt 8000 tecken.Litteraturen behandlar kris som begrepp relativt oproblematiskt. Den beskriver frÀmst hur företag bör hantera kriser medan sjÀlva begreppet kris diskuteras sparsamt. Vi anser att förstÄelsen för begreppet kris Àr vÀstentlig för att kunna hantera den och dÀrför stÀller vi oss frÄgan: Hur skapas en kris?Vi utgÄr frÄn tvÄ perspektiv, ett realistiskt och ett konstruktionistiskt och ser vad dessa fÄr för konsekvenser för strategiska val. Uppsatsen Àr uppbyggd pÄ tvÄ fallstudier, Bo01 och tunnelbygget genom HallandsÄsen..

Frivilligorganisationen KRIS och Unga KRIS som arbetsplats : - en arbetsplats med lÀrande i fokus.

Bakgrund: En kvalitativ studie av arbetslivspedagogik i en sÀrskild kontext vid en arbetplats med dubbla funktioner, arbetsplatsen Àr delvis rehabiliterande utöver sin funktion som arbetplats. Syfte:  I studien  belyses expansivt lÀrande utifrÄn möjligheter som kan finnas i den undersökta organisationen. Studien syftar till att  belysa lÀrande möjligheter inom  organisationen  KRIS och Unga KRIS, Halmstad. Beskrivning sker utifrÄn ett medarbetarperspektiv. Metod:  Studiens empiriska material insamlades genom  en enkÀt med Cultural- Historical Activity Theory (CHAT).

Att bemÀstra en kris : en studie om krishantering inom flyg- och resebranschen

Krishantering inom flyg- och resebranschen genomsyras av sÀkerhet vilket har blivit specielltpÄtagligt efter 2000-talets krishÀndelser och katastrofer. Fokus inom krishantering ligger pÄatt förbebygga och förbereda organisationen inför en potensiell kris. Det proaktiva stadietinom krishantering innefattar planering, övning och kommunikation, dÀr kommunikation Àren nÀrvarande och essentiell del under hela krishanteringen..

Pedagogers bemötande av barn i kris

VÄrt syfte Àr att undersöka hur pedagoger bemöter barn i kris. Vi kommer att behandla hur viktiga pedagoger Àr i ett krisdrabbat barns liv. De teorier vi utgÄr ifrÄn Àr Cullbergs teori om krisens faser och Bowlbys bindningsteori. I bakgrunden tar vi upp bl.a. betydelsen av tidig hjÀlp, trygghet och vikten av att barnen kommer in i förskolans vardag och rutiner igen.

Krisberedskap : Förberedelse och hantering av kris i förskola och skola

Avsikten med studien Àr att utforska vilken syn pÄ krishantering och krisberedskap för skolor som kommer till uttryck inom forskningsbaserad litteratur i Àmnet samt att utröna nÄgot om lÀrares kÀnslor och uppfattningar kring begreppen. För att ta reda pÄ hur en förskola och en skola ser pÄ begreppet kris och hur de arbetar med krisberedskap skickade vi ut en kvalitativ och semistrukturerad sÄ kallad inkÀt som kompletterades med muntliga intervjuer. Resultatet frÄn inkÀterna jÀmfördes med aktuell forskning. I studien framkom det att beredskapsplaner anses som en viktig förberedelse för en eventuell kris. Vidare pÄpekas vikten av att lÀgga lÀrarrollen och undervisningen Ät sidan och finnas dÀr som medmÀnniska för till exempel en sörjande elev.

KRIS ? en avstigmatiserande övergÄngsgemenskap?

I vÄr studie diskuteras före detta kriminellas förutsÀttningar nÀr det gÀller att integreras in i samhÀllet efter att ha levt ett liv prÀglat av kriminalitet och missbruk. Vi har genom kvalitativa intervjuer valt att ta del av respondenternas upplevelser och erfarenheter nÀr det gÀller deras vÀg in i missbruk och kriminalitet, tiden dÀr, hur deras vÀg tillbaka till en drogfri och icke kriminell tillvaro sett ut, samt deras livssituation idag. Syftet med studien Àr att undersöka vilken social betydelse KRIS har i samband med före detta kriminellas möjligheter till revansch i samhÀllet. Resultatet visar att KRIS medlemmar har en stark sammanhÄllning genom liknande erfarenheter och genom deras engagemang om total avhÄllsamhet mot droger och kriminalitet. Kamratstödet visar sig vara av stor relevans för att hÄlla sig borta frÄn missbruk.

Interaktioner och medlemskap inom KRIS : (Kriminellas revanxdh i samhÀllet)

Den hÀr uppsatsen undersöker utifrÄn ett socialpsykologiskt perspektiv en lokal KRIS organisation, Syftet Àr att försöka förstÄ hur denna kan hjÀlpa individer att komma bort frÄn kriminaliteten och drogmissbruk samt hur interaktionerna fungerar mellan medlemmarna och ledarna. I uppsatsen kommer ni fÄ ta del av intervjuer samt observationer av medlemmar och ledare inom KRIS. Det insamlade materialet vi fÄtt fram visade att KRIS fungerar pÄ sÄ sÀtt att individer som har samma bakgrund ger varandra det stöd de behöver för att vÄga lÀmna kriminaliteten bakom sig. Identiteten som ?stolt ledare? inom KRIS tycks dock ibland hindra individen frÄn att ta steget mot en ny osÀker identitet ute i samhÀllet.

Kris och katastrofberedskap i skolan

Den hÀr uppsatsen handlar om skolans kris och katastrofberedskap. Undersökningen bestÄr i att ta reda pÄ om skolan och lÀrare Àr redo att möta elever i en traumatisk kris och om skolan tagit till sig Skolverkets (2000) uppmaningar hur man kan förbereda sig inför en traumatisk kris. Genom kvalitativa intervjuer med lÀrare och skolpersonal har undersökningen genomförts. Resultatet visar att lÀrarnas relationer till eleverna Àr viktiga i krishanteringsarbetet samt förÀldrarnas och rektorns roll. LÀrarna behöver stöd för att kunna vara tillhands för de elever som behöver stöd.

Krisens skugga och sorgens ansikte: lÀrare, elev och anhörig

Syftet med denna uppsats Àr att ta reda pÄ hur elever, men Àven lÀrare kan bli hjÀlpta vid en krisartad situation och ta reda pÄ hur krisplaner anvÀnds i praktiken. Den första delen av bakgrunden ger en insikt i hur Du eller jag som medmÀnniska kan hjÀlpa personer i kris. Den senare delen bakgrunden beskriver hur personalen pÄ en skola kan agera nÀr en kris intrÀffar. Vi tycker att det Àr viktigt att ha en förstÄelse inom Àmnet kris och sorgarbete för att kunna hjÀlpa en person pÄ bÀsta sÀtt. Vi tycker Àven det Àr viktigt att ta reda pÄ skolans insats nÀr det intrÀffar en kris.

Anseendets roll vid företagskriser

Syftet med vĂ„r studie Ă€r att undersöka huruvida ett gott anseende spelar nĂ„gon roll för företag vid en kris, och om det goda anseendet i sĂ„ fall innebĂ€r en bĂ€ttre grund att stĂ„ pĂ„ nĂ€r företag drabbas av en kris. Även pĂ„ vilket sĂ€tt anseendet spelar roll kommer att analyseras. Slutligen kommer vi Ă€ven att försöka komma fram till hur företag i sĂ„ fall kan arbeta med sitt anseende för att vara bĂ€ttre rustade inför en kris. VĂ„rt empiriska material Ă€r inhĂ€mtat frĂ„n tolv stycken semistrukturerade intervjuer med journalister, kommunikationskonsulter, företagsrepresentanter samt övriga experter..

Information till patient i kris : faktorer en sjuksköterska bör vara medveten om.

En stor del av sjuksköterskans arbete innebÀr att ge information till patienter och anhöriga. MÄnga patienter befinner sig i nÄgon form av kris vilket försvÄrar informationssituationen. Studiens syfte var att belysa faktorer en sjuksköterska bör vara medveten om som informatör i mötet med patient i kris. Metoden har varit systematisk litteraturstudie. Litteratursökningen resulterade i tretton artiklar frÄn databaserna Medline och CINAHL, vilka har granskats med avseende pÄ vetenskaplighet och relevans för studiens syfte.

Barn i kris : att upptÀcka och hjÀlpa

Examensarbetets syfte Àr att undersöka hur man kan upptÀcka barn som befinner sig i kris och hur man kan hjÀlpa barnen. En kris kan innebÀra mycket, frÄn brist i omsorg till misshandel och övergrepp och sÄ vidare. Mitt syfte Àr ocksÄ att undersöka hur samarbetet mellan förskolan och socialtjÀnsten fungerar. För att undersöka hur man kan upptÀcka och hjÀlpa barn i kris och hur samarbetet mellan förskolan och socialtjÀnsten fungerar har jag intervjuat förskollÀrare och socionomer. Jag har lÀst litteratur om Àmnet för att fördjupa mig i det och för att lÀttare kunna förstÄ resultatet.

Barn i kris : Vad kan skolan göra?

In this examination paper I have studied how teachers can help children who are in crises. For example when children end up between parents divorce or someone close to them dies. The purpose of this essay is to know more about how children react in crises and how we as teachers can help them in the best way possible. I have also looked at school?s crise plans to see how and if they work.

Under ytan : En studie i skolans arbete för psykisk hÀlsa

Syftet med arbetet Ă€r att undersöka hur skolan hjĂ€lper de elever som lider av psykisk ohĂ€lsa genom att granska kris- och handlingsplaner. Undersökningen syftar ocksĂ„ till att se hur skolors arbete pĂ„ detta omrĂ„de pĂ„verkas av lagar och styrdokument som hör skolan till. Till grund för resultatet ligger granskade kris- och handlingsplaner, studier av relevant litteratur, samt tre kvalitativt genomförda intervjuer. Intervjuerna handlade om lĂ€rarens syn pĂ„ kris- och handlingsplaner. Även lĂ€rarens syn pĂ„ elevers hĂ€lsa avhandlades under intervjun. FrĂ„gorna hade lĂ„g standardisering dĂ„ varje enskild intervju utgick frĂ„n de enskilda skolornas kris- och handlingsplaner.  Det resultat som uppsatsen kommer fram till Ă€r att Lpo94 och skollagen har stor inverkan pĂ„ det utbud av kris- och handlingsplaner skolor har och hur dessa Ă€r utformade.

1 NĂ€sta sida ->